Het Finse mediaconcern Sanoma heeft de operationele winst in het tweede kwartaal met ruim een derde zien dalen tot 68 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 103 miljoen euro. Sanoma maakte het kwartaalresultaat donderdag bekend.
Over de eerste zes maanden van het jaar was de winstdaling met 45 procent nog groter. De opbrengsten gingen in het tweede kwartaal met 8,5 procent achteruit tot 591 miljoen euro.
Sanoma, het moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders van SBS, nieuwswebsite Nu.nl en tijdschriften als de Libelle en Donald Duck, gaf deze maand al een winstwaarschuwing voor het hele jaar. Het mediabedrijf kampt met een sterke verslechtering van de advertentiemarkt in de voornaamste regio’s waar het actief is.
Reclamemarkt
In Nederland daalde de omzet in het tweede kwartaal met 11,3 procent tot 185 miljoen euro. De advertentieverkopen maakten 45,3 procent van de omzet uit, tegen 47,9 procent een jaar eerder. Sanoma schat dat de reclamemarkt in Nederland is afgenomen met 4 procent bij televisie, bij tijdschriften met 17 procent en bij online met 14 procent in de maanden april tot en met juni. Over de eerste zes maanden waren de opbrengsten van de Nederlandse activiteiten 10 procent lager tot 341 miljoen euro.
De kans op een duidelijke verbetering van de marktomstandigheden in de tweede helft van het jaar wordt laag ingeschat, zei topman Harri-Pekka Kaukonen. Een lopend besparingsplan van 60 miljoen euro verloopt volgens plan. Kaukonen: ,,Maar deze maatregelen en aanvullende acties zullen niet voldoende zijn om de verwachte daling van de omzet te compenseren.''
Het bedrijf heeft de verwachtingen voor dit jaar daarom bijgesteld. Sanoma gaat nu uit van een omzetdaling van meer dan 4 procent, waar eerder een daling van 2 tot 4 procent werd voorzien.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl